Kokemuksia

Hälytyskeskuspäivystäjämme käsittelevät yli 20 000 hälytystä kuukaudessa. Katso ja lue, miten olemme pystyneet auttamaan asiakkaitamme!

Verisure kokemuksia

Hälytyskeskuspäivystäjämme käsittelevät yli 20 000 hälytystä kuukaudessa.

Katso ja lue, miten olemme pystyneet auttamaan asiakkaitamme!

Kotona kaikki hyvin

Jotta voimme vahvistaa tietosi tarjousta varten, tarvitsemme

Valmis >>

Tarjotaksemme perheen yksilöllisiä tarpeita ja kodin erilaisia riskitekijöitä huomioon ottavan kodinturvapalvelun, otamme sinuun yhteyttä.

Verisure Oy kerää ja käyttää henkilötietojasi voidakseen olla sinuun yhteydessä. Säilytämme henkilötietojasi 12 kuukautta. Jos et halua meidän pitävän sinuun yhteyttä, ilmoita siitä meille sähköpostitse osoitteeseen myynti@verisure.fi tai kirjeitse osoitteeseen Verisure Oy, Pl 80, 00241 Helsinki.

Lisää tietoa tietosuojakäytännöistämme ja oikeuksistasi löydät https://www.verisure.fi/tietosuoja.

JavaScript måste vara aktiverat för att använda denna sida!

Till Verisure

4. Asuntoni neliömäärä on:

Seuraava Takaisin
Sinun täytyy tehdä valinta

5. Palveluun haluan sisältyvän:

Seuraava Takaisin

Tiedämme, että valvottu murto- ja palohälytysjärjestelmä parantaa kodin turvallisuutta. Hälytyskeskuksemme toimii 30 sekunnissa.

Sinun täytyy tehdä valinta

6. Minulla on lapsia, jotka tulevat yksin koulusta kotiin.

Seuraava Takaisin

Tiedämme, että murto vie turvallisuuden tunteen kodista. Jos hälytys laukeaa, hälytyskeskuksemme saa siitä tiedon heti ja toimii nopeasti.

Sinun täytyy tehdä valinta

7. Onko sinulla lemmikkejä, esimerkiksi koiria tai kissoja?

Seuraava Takaisin
Sinun täytyy tehdä valinta

8. Haluan etäohjata kotini valaistusta ja sähkölaitteita, missä tahansa olenkin.

Seuraava Takaisin

Tiedämme, että kodin on hyvä näyttää asutulta poissaollessasi.

Sinun täytyy tehdä valinta

9. Haluan lukita ja avata oveni lukon etänä.

Seuraava Takaisin

Uskomme, että sinustakin on kätevää lähteä lenkille ilman avainta tai että voit avata oven remonttimiehelle etänä.

Sinun täytyy tehdä valinta

10. Haluan kytkeä järjestelmäni päälle tai pois etänä älypuhelimellani.

Seuraava Takaisin
Sinun täytyy tehdä valinta

11. Onko sinulla tietty syy, jonka vuoksi hälytysjärjestelmän hankinta on juuri nyt ajankohtaista?

Seuraava Takaisin

Tiedämme, että monet odottavat liian pitkään ennen kuin suojaavat kotinsa. Älä anna murtovarkaille mahdollisuutta.

Sinun täytyy tehdä valinta

12. Minkälaisen toimitilan haluat suojata?

Seuraava Takaisin

Suomessa murtaudutaan liiketilaan noin joka kolmas tunti. (Lähde: Tilastokeskus 2016).

Sinun täytyy tehdä valinta

13. Mistä palveluista olet kiinnostunut?

Seuraava Takaisin

Tiedämme, että valvottu murto- ja palohälytysjärjestelmä parantaa toimitilan turvallisuutta. Hälytyskeskuksemme toimii 30 sekunnissa.

Sinun täytyy tehdä valinta

14. Haluatko välttää vesivahingot toimitiloissasi?

Seuraava Takaisin

Tiedämme, että Suomessa ilmoitetaan vakuutusyhtiöille yli 30 000 vesivahinkoa vuodessa.

Sinun täytyy tehdä valinta

15. Toimitilani neliömäärä on:

Seuraava Takaisin
Sinun täytyy tehdä valinta

16. Kuinka monta työntekijää yrityksessäsi on?

Seuraava Takaisin
Sinun täytyy tehdä valinta

17. Haluatko ohjata hälytysjärjestelmää puhelimellasi silloinkin, kun et ole itse paikalla?

Seuraava Takaisin
Sinun täytyy tehdä valinta

18. Mitä seuraavista palveluista arvostat osana yrityksesi hälytysjärjestelmää?

Seuraava Takaisin
Sinun täytyy tehdä valinta

19. Onko toimitiloihisi tai muihin lähellä oleviin toimitiloihin murtauduttu?

Seuraava Takaisin
Sinun täytyy tehdä valinta

1. Oletko kiinnostunut kodin vai yrityskohteen suojaamisesta?

Seuraava
Sinun täytyy tehdä valinta

2. Minkä tyyppisessä kodissa asut?

Seuraava Takaisin

Tiedämme, että Suomessa murtaudutaan koteihin joka toinen tunti. (Tilastokeskus)

Sinun täytyy tehdä valinta

3. Vapaa-ajan asuntoni peruslämpö on vähintään +5 astetta ympäri vuoden.

Seuraava Takaisin
Sinun täytyy tehdä valinta

Murto taidelasistudiolla: ”Mielessä ei ollut raha vaan omat lempilapset, jotka varastettiin ja rikottiin”

Yrityksen tiloihin tehty murto ei aiheuta ainoastaan taloudellisia vahinkoja vaan voi keskeyttää toiminnan ja aiheuttaa valtavasti lisätyötä, puhumattakaan mielipahasta. Kun hämeenlinnalaisen taidekäsityöyritys Soda Shop Designin studioon murtauduttiin, varkaiden mukaan lähti korvaamattomia lasitaideteosten uniikkikappaleita ja murto aiheutti turvattomuuden tunnetta. Yritykseen hankittiin heti murron jälkeen hälytysjärjestelmä.

Yrittäjä Marjut Numminen Soda Shopista huomasi heti työpaikalle tullessaan, että jotain on vialla. Studion ovi oli raollaan ja sisällä paikkoja oli pengottu ja lattialla oli rikkinäistä lasia.

– Murto tarkoitti meille taidekäsityöläisinä, että tuntien, viikkojen ja jopa kuukausien työ meni hukkaan. Täältä katosi paljon aivan uniikkeja lasitaideteoksia. Kun on kyse uniikeista töistä, niitä ei voi korvata, kertoo Marjut.

Mielessä ei ollut raha vaan omat lempilapset, jotka varastettiin ja rikottiin. Menetetty työaika ja esineet harmittivat, ja murto aiheutti myös turvattomuuden tunnetta.

– Kuten arvata saattaa, olin vihainen ja kiukkuinen. Miksi piti käydä näin?


Hälytysjärjestelmän hankkiminen toi turvallisuudentunteen

Soda Shopin taidelasistudiolla ei ollut murtohälytysjärjestelmää murron aikaan. Marjutin äiti otti heti murron jälkeen yhteyttä Verisureen, ja seuraavana päivänä studiolle oli asennettu hälytysjärjestelmä.

– Verisurella otettiin asia vakavasti ja sain pelon tunteen pois heti kärkeen. Saimme laitteet paikoilleen ja asiantuntevan opastuksen. Sen jälkeen päällimmäinen tuska helpotti ja uskalsin taas vähän luottaa, että ehkä tästä päästään eteenpäin.

Turvallisuudentunne on tärkeä perustarve niin kotona kuin yrityksen tiloissa.

– Meilläkin on studiolla paljon kalliita laitteita ja tavaraa, ja niiden täytyy olla turvattuja. Nyt on turvallinen olo.

Lue lisää Verisuren murtoturvasta: https://www.verisure.fi/murto

 

Kotia uhkasi vesivahinko jo toistamiseen: ”Onneksi selvisimme tällä kertaa säikähdyksellä”

Leena-Maija Lipponen sai Verisurelta myöhään illalla puhelun, jossa Verisuren hälytyskeskuspäivystäjä kertoi perheen keittiössä olevan vuotovahdin ilmoittavan vesivuodosta. Puhelu toi Leena-Maijan mieleen heti tapahtumat muutaman vuoden takaa.

– Säikähdin, että nyt käy samalla tavalla kuin viimeksi, Leena-Maija kertoo.

Perheen aiemmassa, aivan uudessa asunnossa tapahtui iso vesivahinko keittiössä, kun allaskaapissa ollut viemärin hajulukko vuoti perheen huomaamatta. Vuoto aiheutti laajamittaisen keittiöremontin ja paljon päänvaivaa ja harmia.

– Putki ei ehtinyt vuotaa kauaa, mutta silti vahingot olivat suuria. Koko keittiö piti laittaa matalaksi ja jouduimme olemaan remontin takia muutaman kuukauden poissa asunnosta äitini tykönä. Vakuutus korvasi onneksi osan tapahtuneesta, mutta ei kaikkea. Vesivahinko harmitti myös siksi, että olimme juuri päässeet muuttamaan asuntoon.

Vuotovahti hälytti heti eikä vahinkoja ehtinyt syntyä

Tällä kertaa perheellä oli käytössään Verisuren vuotovahti, minkä ansiosta vuotava putki huomattiin heti. Puhelun saatuaan Leena-Maija meni tarkistamaan keittiön ja pysäyttämään vuodon. Mitään vahinkoa ei ehtinyt tapahtua.

– Emme hankkineet hälytysjärjestelmää juuri vesivahinkoa ajatellen, vaan koska mieheni matkustelee jonkin verran ja halusin tuntea olon turvallisemmaksi kotona. Vuotovahti tuli siinä hyvänä lisänä.

– Jos meillä ei olisi ollut vuotovahtia keittiössä, vesi olisi varmasti valunut koko yön. Eivät lapset, eikä kukaan muukaan, huomaa katsoa roskiskaappiin yöllä vettä hakiessaan. Nyt vesi ei ehtinyt tehdä vahinkoa, koska vuoto huomattiin saman tien. Säikähdyksellä selvittiin!

Lue, miten Verisuren vesi- ja vuotovahti toimii: www.verisure.fi/vesi

Kuvassa Leena-Mari Lipponen ja hänen puolisonsa Risto Karjala

Hajonnut vesivaraaja puhkui tulikuumaa vesihöyryä asuntoon: ”Ilman Verisurea meiltä olisi mennyt koko omaisuus”

Pääkaupunkiseudulla asuva Korhosen perhe oli juhannuksen vietossa parinsadan kilometrin päässä kotoa, kun perheen isä Jarkko sai lauantain ja sunnuntain välisenä yönä puhelun Verisuren hälytyskeskuksesta. Samaan aikaan hänen puhelimessaan hälytti myös Verisuren mobiilisovellus. Perheen rivitaloasunnossa oli lauennut palohälytys.

– Puhelun aikana asunnon toinenkin palohälytin ilmoitti palosta. Tiesin, että nyt on tosi kyseessä, Jarkko Korhonen muistelee.

– Lemmikkikissamme oli kotona, joten huolestuin tietysti valtavasti kissan puolesta. Lisäksi oli kauhea tunne ajatella lasten tavaroiden ja kaiken irtaimiston olevan vaarassa tuhoutua.

Palokunta ja Verisuren vartija lähtivät heti paikalle. Myös Jarkko Korhonen kokosi nopeasti kasaan välttämättömät tavaransa, hyppäsi autoon ja lähti ajamaan kotia kohti.

– Automatkan aikana keskustelin hätäkeskuspäivystäjän, palomestarin ja vartijan kanssa ja tiesin jo aika hyvin, mikä on tilanne saapuessani paikalle.

Nopeasti selvisi, että hälytys ei johtunut tulipalosta vaan vesihöyrystä. Asunnon kylpyhuoneessa sijaitseva vesivaraaja oli hajonnut ja alkanut tuottaa tulikuumaa höyryä, joka sulatti kylpyhuoneen muoviesineitä. Pian höyry levisi kylpyhuoneesta myös muualle asuntoon.

– Oli helpotus kuulla, että kyse ei ollutkaan tulipalosta. Se ei kuitenkaan poistanut huolta kissan voinnista.

 

Perheen kissa selvisi vahingoittumattomana

Palokunta meni sisään asuntoon voimalla täydessä lämpövarustuksessa. Vesihöyry oli yli 100-asteista ja näin ollen hyvin vaarallista.

Kun Jarkko Korhonen viimein saapui kotipihaan, paikalle oli jo saapunut myös Lassila & Tikanojan päivystystiimi hoitamaan asunnon kuivausta. Jarkko Korhonen pyrki suoraan sisälle etsimään perheen lemmikkikissaa, mutta vartija pysäytti hänet pihamaalla ja kertoi huolehtineensa kissasta, joka löytyi asunnosta vahingoittumattomana.

– Oli onni onnettomuudessa, ettemme olleet kotona. Palomestari sanoi, että jos joku meistä olisi mennyt kylpyhuoneeseen yöllä, siitä olisi tullut palovammoja.

”Tässä oli aineksia paljon pahempaan”

Jarkko Korhonen on vakuuttunut, että ilman Verisuren laitteita perheen koko omaisuus olisi tuhoutunut tulikuuman vesihöyryn vuoksi. Hälytysjärjestelmän ja nopean reagoinnin ansiosta vahinkoja saatiin rajattua merkittävästi.

– Vesihöyry tuhosi kylpyhuoneen, kodinhoitohuoneen ja vessan remonttikuntoon. Kuuma höyry myös turvotti ovet ja parketin, mutta onneksi selvisimme niinkin vähällä. Irtaimisto ja muu omaisuus säästyivät. Tässä oli ainekset paljon pahempaan, Korhonen tuumii.

Hälytyskeskuspäivystäjän rauhallisuus ja vartijan paneutuminen tilanteen hoitamiseen tekivät Jarkko Korhoseen vaikutuksen. Hienoa oli Korhosen mielestä myös se, että vaikka vahinko tapahtui juhannuksena, se ei vaikuttanut avunsaantiin hidastavasti.

– Hankimme Verisuren järjestelmän alun perin lasten takia. Ajattelin hankintaa silloin enemmän tekniikan kuin palvelun näkökulmasta. Tositilanteessa olin todella vaikuttunut palvelun tasosta. Esimerkiksi vartija oli paikalla alusta loppuun huolehtimassa meidän asioistamme, ja hälytyskeskuspäivystäjän kanssa keskustelin puhelimitse useaan otteeseen. Tuntui, että he oikeasti välittivät, Korhonen kertoo.

– Nyt remontoimme vahinkoja ja olemme samaan aikaan myös rakentamassa uutta taloa. Voi varmasti arvata, minkä yrityksen turvajärjestelmä tulee myös uuteen taloon, Korhonen kertoo tyytyväisenä.

 

Heikkilöiden koti ja lemmikit pelastuivat: ”Luulin, että pahin on tapahtunut”

Verisuren hälytyskeskus sai savuhälytyksen Heikkilän perheen kotoa hieman ennen puoltapäivää. Hälytyskeskuspäivystäjän soitto perheen isälle paljasti, että oli epävarmaa, ovatko perheen lapset asunnossa. Apu oli saatava paikalle välittömästi.

Tulipalo sai alkunsa perheen hoidossa olevan kissan hypättyä liedelle. Kissa oli hamunnut liedellä olevaa kakkua ja saanut samalla levyn päälle. Kakkulautanen kuumentui niin paljon, että se räjähti. Kakku alkoi käryämään, kupu kuumeni ja muovikipot sulivat hellalle.

– Koko asunto oli täynnä savua, perheen äiti Paula Heikkilä kertoo.

 

Lapset kotona?

Verisuren hälytyskeskuksen saatua savuhälytyksen hälytyskeskuspäivystäjä soitti välittömästi perheen isälle varmistaakseen tilanteen. Soitto paljasti, että oli epävarmaa, ovatko perheen lapset kotona.

– Avasimme myös kamerailmaisimen kuvat, jotka vahvistivat, että Heikkilöiden kotona on tulipalo. Pelastuslaitoksen lisäksi paikalle hälytettiin hätäkeskuksen kautta välittömästi myös ensihoito, kertoo Verisuren hälytyskeskuksen päivystäjä Jukka Reilin.

Pian selvisi, että perheen lapset olivat ennättäneet lähteä kouluun ennen tulipalon alkua. Paula Heikkilällä oli kuitenkin huoli perheen lemmikkien kohtalosta.

– Kun ajoin pihaan, missä oli kaikki hälytysajoneuvot, ajattelin, että nyt on käynyt huonosti.

Apu paikalle seitsemässä minuutissa

Pelastuslaitos ehti paikalle seitsemässä minuutissa hälytyksestä. Palomiehet raivasivat tiensä sisään talon takaovesta ja alkava tulipalo oli sammutettu. Lemmikit saatiin turvaan.

– Jos meillä ei olisi ollut hälytysjärjestelmää, lemmikit olisivat kuolleet. Naapurimme ovat päivisin töissä, eikä kukaan olisi kuullut, jos tavalliset palohälyttimet olisivat soineet, Heikkilä sanoo.

– Nyt tiedämme, että vaikka jotain tapahtuisi, se ei tarkoita sitä, että tapahtuisi pahin mahdollinen. Se ei pääse niin pitkälle.

Lue lisää, miten Verisuren paloturva toimii: www.verisure.fi/palo

 

Oikosulku aiheutti tulipalon keskellä yötä: ”Siinä tilanteessa oli mahdotonta soittaa 112:een”

Timo Luiro heräsi aamuyöllä palovaroittimen sireenin huutoon. Unisena hän luuli kyseessä olevan vikahälytys. Ilmiliekit huoneen nurkassa paljastivat, että kyse on sekunneista ennen kuin palo leviää vaarantaen koko talon.

– Huoneen nurkka ja lattia olivat ilmiliekeissä. Savua oli kasvojen korkeudelle asti, Timo Luiro kertaa yöllistä tulipaloa omakotitalonsa olohuoneessa.

Luiro oli herännyt Verisuren palovaroittimen kovaan ääneen ja lähti unisena tarkastamaan, mistä hälytys johtuu. Samaan aikaan vaimo sai puhelun hälytyskeskuspäivystäjältä, joka varmisti asukkaiden olinpaikan ja antoi toimintaohjeet. Tilanteen vakavuuden ymmärrettyään Luiro ryhtyi alkusammutustöihin.

– Olimme unenpöpperöisinä ja siinä tilanteessa oli mahdotonta alkaa näpytellä 112 ja selittää, missä asumme ja mitä on tapahtunut. Oli helpotus, että Verisuren hälytyskeskus välitti avun paikalle meidän puolestamme.

 

Teknologia apuna hätätilanteen nopeassa arvioinnissa

Teknologialla ja kameroilla on tärkeä merkitys hätätilanteen todentamisessa. Luiron perheen tulipalotilanteessa, hälytyskeskuspäivystäjä varmisti kamerailmaisimen kuvista tilanteen ja minkä laajuista apua paikalle tarvitaan.

– Asiakas oli tässä tapauksessa unelias, eikä hänellä ollut herätyksen jälkeen heti selkeää kuvaa tilanteesta. On tärkeää, että pystymme varmentamaan hätätilanteen useasta lähteestä, jotta oikea apu saadaan paikalle mahdollisimman nopeasti, kertoo Verisuren hälytyskeskuspäivystäjä Tomi Rantakaulio.

Nopean reagoinnin ja alkusammutuksen ansiosta tulipalon leviäminen saatiin estettyä. Palon syyksi selvisi oikosulku talon lämmitystä ohjaavassa termostaatissa.

– Pahimmillaan olisimme nukkuneet ja kuolleet savun aiheuttamaan hapen vajaukseen, Luiro sanoo.

Lue lisää, miten Verisuren paloturva toimii: www.verisure.fi/palo

 

”En olisi saanut apua näin nopeasti ilman Verisurea”

Miska-Alexander Argillander odotti puolisoaan kotiin arki-iltapäivänä, kun huomasi ulkovarastossa epämääräisen henkilön. SOS-hälytys Verisuren hälytyskeskukseen toi avun nopeasti paikalle.

– Näin, että joku mies oli ulkovarastossamme penkomassa. Meillä on kylpyhuoneremontti menossa, niin ajattelin, että siellä on remonttimies, kertaa Miska Argillander tapahtunutta.

Argillander päätti kuitenkin mennä tarkistamaan itse tilanteen ja kävellessään kohti varastoa, hän huomasi kyseessä olevan isokokoinen, uhkaavasti käyttäytyvä mies. Argillander päätti välittömästi palata sisälle ja teki hälytysjärjestelmänsä SOS-painikkeella hätäkutsun Verisuren hälytyskeskukseen.

– Saatuamme hälytyksen Argillanderien kotoa, otin heti yhteyttä Miskaan heidän hälytysjärjestelmäänsä kuuluvan puhekeskuksen kautta. Saatuani tiedon tapahtumasta, päätin kutsua vartijan paikalle ja lisäksi välitin tiedon hätäkeskukseen, josta lähetettiin paikalle poliisi, kertoo hälytyskeskuspäivystäjänä vuorossa ollut Miku Airaksinen.

 

Nopean toiminnan ansiosta poliisi sai luvattoman tunkeutujan kiinni tuntomerkkien perusteella Argillanderien kodin lähistöltä.

– En olisi saanut näin nopeasti apua paikalle, jos minulla ei olisi ollut Verisuren hälytysjärjestelmää, Argillander pohtii.

Argillander oli tapahtumasta järkyttynyt, mutta turvallisuuden tunne ei tästä huolimatta järkkynyt.

– Meillä on nyt erittäin turvallinen olo, koska tiedämme, että kotimme ja perheenjäsenemme, eli koirat, ovat turvapalvelun ansiosta turvassa.

Lue lisää, miten suojaat kotisi murroilta

www.verisure.fi/murto

 

Verisuren hälytysjärjestelmä karkotti murtovarkaan: ”Enää ei tarvitse herätä yöllä paniikissa”

Helsingin Pakilassa sijaitsevaan ravintola PPK:hon on murtauduttu viimeisen viiden vuoden aikana useita kertoja. Ravintolayrittäjän mukaan yksi pahimmista hetkistä murroissa on se, kun joutuu ajomatkalla ravintolaan miettimään, mitä on tuhottu.

– Heräsin yöllä paniikissa ja mietin vain, mitä on viety ja mitä ravintolassa on tuhottu, ravintolayrittäjä Ibrahim Colgecen kertoo kokemistaan murroista.

 

Isoin huoli hänellä on ollut murtojen vaikutus yrityksen päivittäiseen toimintaan.

– Murron sattuessa asiakaspalvelu keskeytyy, hän perustelee.

Hälytysjärjestelmän asennus toi yrittäjälle huomattavasti turvallisemman ja ennen kaikkea huolettoman olon.

– Tiedän, että jos jotain tapahtuu, hälytyskeskuspäivystäjät ovat soittaneet poliisin ja asiat ovat jo hoidossa, kun itse saavun paikalle.

Verisuren palvelun toimivuus konkretisoitui Colgecenille vuoden alussa, kun ravintolaan yritettiin murtautua.

Hälytyskeskuspäivystäjä sai yöllä kahden aikaan hälytyksen Colgecenin ravintolasta ja tilanteen nopeasti todettuaan välitti tiedon poliisille sekä hälytti vartijan paikalle.

– Varas rikkoi oven lukon, mutta hälytysjärjestelmän lauetessa hän lähti heti karkuun. Mitään ei ehditty rikkoa tai viedä, Colgecen kuvailee.

– Uskon, että tämä murtoyritys oli viimeinen kerta.

Lue lisää, miten suojaat yrityksesi murroilta, tulipaloilta ja vesivahingoilta tästä.

 

Vuotavasta jääpalakoneesta mittava vesivahinko: ”Vuotovahti olisi ehkäissyt”

Lohjalaisen Palinin perheen keittiössä sattunut vesivahinko aiheutti lähes 20 000 euron remonttikustannusten lisäksi yli kuukauden kestäneen arkikaaoksen.

Vesivahinko alkoi huomaamatta jääkaapin yhteydessä olevasta jääpalakoneesta, joka oli liitetty vesijohtoverkostoon. Liitoskohta vuoti.

– Emme tiedä, oliko vesivuotoa kestänyt vuoden, puolivuotta vai muutaman kuukauden. Havaitsimme sen vasta, kun parketti alkoi tummua, Jari Palin kertoo vesivahingosta.

Korjausremontti on kestänyt kuivatuksineen yli kuukauden. Vesivahingosta koituu taloudellista kustannusta toistakymmentätuhatta euroa. Taloudellisen menetyksen lisäksi vesivuoto on sekoittanut perheen jokapäiväisen elämän pyykkihuollosta ruoanlaittoon.

 

– Työskentelen kotona ja tällä hetkellä työhuoneeseen on siirretty olohuoneen kaikki tavarat huonekaluista lasten playstationiin. Tämä hankaloittaa arkea valtavasti.

Remontin valmistuttua Palinien kotiin asennetaan Verisuren vesi- ja vuotovahti ympärivuorokautisella hälytyskeskusvalvonnalla, mikä ehkäisee jatkossa vastaavilta vahingoilta.

– Jos meillä olisi ollut vuotovahti, olisimme välttyneet koko rumbalta ja arki olisi jatkunut normaalisti, sillä vuotovahti olisi hälyttänyt ensimmäisestä pisarasta lähtien.

Lue lisää Verisuren vesi-ja vuotovahdista.

 

”On turvallisempi olo, kun tiedämme varautuneemme ikäviin tilanteisiin”

Seinäjokelainen Mäkelän perhe viettää noin 100 päivää vuodesta kesämökillään poissa kotoa. He hankkivat Verisuren hälytyskeskuksen valvontaan liitetyn hälytysjärjestelmän kotiin saadakseen hätätilanteessa nopeasti avun paikalle, mutta huomasivat pian kodin suojaamisen tarkoittavan myös arjen mukavuutta.

Kimmo Mäkelä perheineen oli jo pitkään pohtinut hälytysjärjestelmän hankkimista metsän siimeksessä sijaitsevaan omakotitaloonsa. Erityisesti kodin paloturvallisuus huoletti: huomataanko tulipaloa riittävän ajoissa, jos perhe ei itse ole kotona?

Ennen hälytysjärjestelmän ostopäätöstä Mäkelän ystävä ilmoitti arpaonnen osuneen kohdalle. Hän oli voittanut Seinäjoen asuntomessuilta Verisuren hälytysjärjestelmän ja halusi lahjoittaa palkinnon Mäkelän perheen kotiin.

Vain kaksi viikkoa ennen hälytysjärjestelmän asennusta kodin paloturvallisuus tuli traagisella tavalla jälleen ajankohtaiseksi.

– Vaimoni siskon talo paloi kokonaan. Rahalla ei saa takaisin niitä asioita, joita oman kodin tulipalossa menettää, Mäkelä miettii.

Hälytyskeskuksen valvontaan liitettyjen palovaroittimien lisäksi myös varautuminen murtojen ja vesivahinkojen varalle on Mäkelälle tärkeää.

– Kotivakuutus korvaa vain äkilliset ja odottamattomat vesivahingot. Jos vesivuoto on ollut pitkäaikaista tiputteluvuotoa, sitä ei välttämättä korvata. Siksi Verisuren vuotovahti toimii meillä hyvänä turvana.

 

Arjen mukavuutta mobiilisovelluksella

Mäkelän perhe on ehtinyt tutustua Verisuren hälytysjärjestelmään ja sen käyttöön nyt muutaman kuukauden ajan. Kimmo Mäkelä on huomannut, että kodin suojaamisessa ei ole kyse vain varautumisesta ikäviin tilanteisiin, vaan myös arjen mukavuudesta.

– Voin seurata mökillä mobiilisovelluksen kautta kodin lämpötilaa ja ilmankosteutta sekä näen, onko kaikki kunnossa.

– On myös kätevää nähdä puhelimesta heti, milloin lapset ovat tulleet koulusta kotiin ja ovatko he avanneet terassin oven viedäkseen koirat ulos, Mäkelä jatkaa.

 

Lapset omaksuivat osaksi rutiineja

Mäkelän perheeseen kuuluu vanhempien lisäksi kolme lasta, joista kaksi ovat yläkouluikäisiä ja kuopus 8-vuotias. Hälytysjärjestelmän käyttö avaimenperää vilauttamalla on sujunut myös perheen pienimmältä sujuvasti.

– Pari kertaa harjoittelimme yhdessä menemällä ulos ja tulemalla ovesta sisään. Hälytysjärjestelmän käyttö on tullut nopeasti osaksi arjen rutiineja.

Päivisin kotona oleilevista koiristakaan ei ole koitunut niin sanottuja vääriä hälytyksiä, sillä asentaja rajasi kamerailmaisimesta alueet, missä koirat liikkuvat.

– Täytyy myöntää, että hälytysjärjestelmän asennuksen jälkeen on ollut turvallisempi olo, kun tiedän, että olemme varautuneet ikävien tilanteiden varalle.

 

”Kotini tuhoutuminen oli kiinni minuuteista”

Henrik Saarnikko, hänen vaimonsa Sanna ja heidän kolme lastaan lähtivät huhtikuisena maanantaiaamuna normaaliin tapaan töihin ja kouluun. Kotiin jäivät perheen kolme koiraa. Pian työpaikalleen saapumisen jälkeen Henrik sai puhelun Verisurelta: kodissanne on tulipalo.

Kaksi kuvaa kertovat maanantaisesta aamusta kaiken oleellisen. Räsymatto, jonka keskelle on palanut musta reikä ja pieni aukko lattiassa. Vahingot vaikuttavat pieniltä.

– Jos meillä ei olisi ollut valvottua hälytysjärjestelmää, meillä ei olisi nyt tätä kotia, kertaa Henrik Saarnikko viime kevään tapahtumia pusulalaisessa omakotitalossa.

Huhtikuun neljäs päivä kello 9:15 Verisuren hälytyskeskus saa 60-luvulla rakennetun omakotitalon palohälyttimestä hälytyksen. Hälytyskeskuspäivystäjä Otto soittaa välittömästi Henrik Saarnikolle ja tarkastaa, onko perhe paikalla. Selviää, ettei kukaan perheenjäsenistä ole kotona.

– Avasin kamerailmaisimen kuvat ja näin savua. Teimme hälytyksen välittömästi hätäkeskukseen, josta lähetettiin palokunta paikalle, Otto kertoo tapahtumien kulusta.

 

Naapuri ehtii hätiin

Henrik Saarnikon saatua Verisurelta puhelun palosta ja pelastuslaitoksen ollessa matkalla, hän ottaa heti yhteyttä naapuriinsa. Naapuri on juuri lähdössä kotoaan, mutta kääntyykin kannoillaan ja menee Saarnikkojen taloon.

Keittiössä on vastassa palava matto, jonka hän onnistuu sammuttamaan vedellä. Talon koirat hän ohjaa savuisesta ilmasta parvekkeelle. Alle kymmenessä minuutissa palohälytyksestä alkusammutus on tehty.

– Palopäällikön mukaan oli pienestä hetkestä kiinni, että palo olisi levinnyt ja sytyttänyt keittiön pöydän palamaan. Oli ihme, ettei palo ehtinyt levitä pidemmälle, Saarnikko kertoo.

 

Koira purrut kännykän varavirta-akun rikki

Saarnikkojen talon palo oli saanut alkunsa kännykän varavirta-akusta, jonka Henrik oli viikonloppuna ladannut ja asettanut ikkunalaudalle. Perheen yksi koirista oli napannut akun ja purrut sen rikki.

– Ihmettelen, ettei koiralle käynyt mitään. Tai että se ylipäänsä koski sähkölaitteeseen, Saarnikko miettii.

Saarnikon perhe on ollut palon jälkeen todella tarkka siitä, ettei yksikään laite ole koirien ulottuvilla. Myös esimerkiksi leivänpaahtimen pistoke otetaan pois seinästä, kun perhe lähtee kotoaan.

Kun Henrik Saarnikko ajoi paloaamuna talonsa pihaan, oli palokunta tuulettamassa kotia savusta. Päällimmäisenä tunteena ei ollut järkytys, vaan päinvastoin - helpotus.

– Hälytysjärjestelmää hankkiessa, emme ajatelleet, että perheemme kohtaisi tulipalon. Hälytysjärjestelmän ansiosta säästyimme kuitenkin pahimmalta.

 

Sosiaalinen media

Verisure

Verisure on Suomen ja Euroopan johtava kodinturva-alan yritys. Tarjoamme ammattimaisesti valvottuja, älykkäitä murto-, palo- ja vuotohälytysjärjestelmiä koteihin ja pienyrityksiin. Teknologisesti edistykselliset turvajärjestelmät liitettynä oman hälytyskeskuksemme ympärivuorokautiseen valvontaan ovat palvelumme perusta. Koska Verisuren järjestelmä näkee, kuulee, puhuu ja tuntee, olemme markkinoiden nopeiten reagoiva turvapalvelu. Palveluamme käyttää jo yli 200 000 suomalaista ja käsittelemme yli 20 000 hälytystä kuukaudessa. Panostamme laatuun ja palveluun, minkä ansiosta asiakkaamme kuuluvat alan tyytyväisimpiin. Olemme osa kansainvälistä Verisure Securitas Direct -ryhmää.

© 2018 Verisure Oy, All rights reserved