Kodinturvavinkit
Murto
palo
Verisuren hälytyskeskus tuo nopean avun perille
Verisuren hälytyskeskus toimii 30 sekunnissa hälytyksen sattuessa.

Verisuren hälytyskeskuksessa valvotaan yli 70 000 kotia vuoden jokaisena päivänä.

– Oli kyseessä murtoon, paloon, vesivahinkoon tai perheenjäseniin liittyvä uhka, Verisuren hälytyskeskuspäivystäjät valvovat hälytyksiä 24/7 ja pystyvät aloittamaan toimenpiteet 30 sekunnin sisällä hälytyksestä, kertoo Jarkko Tilli, hälytyskeskuspäivystäjien esimies Verisurelta.

 

Verisuren asiakkaat voivat luottaa siihen, että koteja valvotaan poikkeuksellisen kattavan hälytysjärjestelmän avulla. Jos mitään poikkeavaa tapahtuu, hälytyskeskuspäivystäjät näkevät ja kuulevat tapahtumapaikalle sekä pystyvät keskustelemaan siellä olevien ihmisten kanssa.

 

– Asiakkaiden ei koskaan tarvitse miettiä, kuka hälytystilanteen voisi selvittää, jos itse sattuu olemaan töissä tai matkoilla. Me tarkistamme tilanteen aina puhelimitse ja teemme tilannearvion järjestelmästä saatavan tiedon avulla, minkä perusteella välitämme tarvittavan avun paikalle. Tilanteen vaatiessa välitämme tiedon myös viranomaisille, kuvailee hälytyskeskuksen vuoroesimies Lauri Nyyssönen.

 

Hätätilanteen tulkitseminen hälytyskeskuspäivystäjän ammattitaitoa

 

Verisuren hälytyskeskuksessa toimii yhteensä noin 30 hälytyskeskuspäivystäjää ja kaksi esimiestä. Kaikki päivystäjät ovat käyneet lain vaatimat vartijakoulutukset sekä Verisuren oman kattavan perehdytyksen ja jokainen heistä on poliisin toimesta luotettavaksi todistettu henkilö. Päivystäjiltä vaaditaan myös sujuvaa suomen ja englannin kielen taitoa, tiimityöskentelytaitoja sekä järjestelmällisyyttä.

 

– Koska laadukas asiakaspalvelu on meille erityisen tärkeää, myös oikeanlainen asiakaspalveluhenkisyys on päivystäjiemme vaatimuksissa hyvin korkealla, kertoo Nyyssönen.

 

Hälytyskeskuksen jokainen päivystäjä tietää tarkalleen, kuinka hälytystilanteessa toimitaan – prosessit ovat erittäin tarkat ja koulutus on jatkuvaa ja kattavaa. Lisäksi heillä on usein vahva työkokemus kenttätyöskentelystä jo entuudestaan. Se auttaa päivystäjiä opastamaan kentällä olevia vartijoita toimimaan nopeasti ja täsmällisesti.

 

– Jokainen hätätilanne on aina yksilöllinen ja hälytyskeskuspäivystäjien ammattitaitoa on selvittää mahdollisimman nopeasti, millaisesta hätätilanteesta on kyse ja millaista apua paikalle tarvitaan, Lauri Nyyssönen kertoo.

 

– Saammekin päivittäin tyytyväistä asiakaspalautetta nopeasta ja luotettavasta hälytysten käsittelystä, Nyyssönen jatkaa.

 

Selkeä ja joustava hälytysprosessi takaa tyytyväiset asiakkaat

 

Hälytystilanteessa Verisuren järjestelmään tulee hälytystieto, jonka ensimmäinen vapaa päivystäjä ottaa käsittelyyn muutamassa sekunnissa. Selvittääkseen hälytyksen syyn päivystäjä ottaa yhteyden kohteeseen ja asiakkaan määrittämiin yhteyshenkilöihin varmistaakseen, onko kyseessä mahdollinen käyttäjävirhe vai todellinen tapaus.

 

Jos asiakasta ei tavoiteta tai hän ilmoittaa, ettei tiedä kuka on kohteessa, hälytyskeskuksen päivystäjät tarkistavat laitteiston lähettämät kuvatiedostot ja tarvittaessa avaavat puheyhteyden puhekeskuksen avulla. Jos kuvatiedostoista tai muusta datasta pystytään päättelemään, että kohteessa saattaa olla murto- tai palotilanne käynnissä, asiasta ilmoitetaan välittömästi hätäkeskukseen.

 

Kun hälytyskeskuspäivystäjä on välittänyt hälytyksen joko vartiointiliikkeen vartijalle tai suoraan hätäkeskukseen, hälytyskeskuspäivystäjä seuraa tilannetta sen ratkeamiseen asti ja avustaa viranomaisia jälkityössä.

 

Vartija tai viranomaiset selvittävät tilanteen paikan päällä

 

Vartijan saapuessa paikalle hän tarkastaa ensin pihaympäristön ja onko paikalta pyrkimässä pois autoja tai jalankulkijoita. Sen jälkeen vartija tarkastaa talon tai asunnon ulkokuoren, näkyykö jälkiä mahdollisesta murrosta. Jos kohteelle on avainsäilytys, tarkistetaan kohde myös sisäpuolisesti. Tämän jälkeen hän raportoi hälytyskeskukselle havainnot ja mahdolliset toimenpiteet, ja jättää asiakkaalle hälytyskäyntiraportin.

 

Mikäli murron jälkiä on, vartija ilmoittaa tästä välittömästi viranomaisille, ellei viranomainen ole jo saapunut paikalle hälytyskeskuspäivystäjän välittämän tiedon perusteella. Lain mukaan vartijalla on myös oikeus ottaa murtautuja verekseltään kiinni.

 

– Näitä tilanteita tulee vastaan äärimmäisen harvoin, sillä palvelumme ennaltaehkäisevä vaikutus on erittäin korkea. Rikolliset välttelevät ammattimaisesti suojattuja ja valvottuja koteja, Tilli kertoo.

 

Lisäksi vartija pyrkii suojaamaan kohdetta lisävahingoilta sekä suojaamaan mahdollisia todistusaineistoja virkavallan teknistä tutkimusta varten.

 

Viranomaiset tekevät tutkinnan aina, jos kyseessä on murto- tai palotilanne. Lisäksi Verisuren huoltoyksikkö tekee tarkastuskäynnin.

 

20 000 hälytystä kuukausittain

 

Verisuren hälytyskeskukseen tulee päivittäin useita satoja hälytyksiä, viikossa tuhansia ja kuukaudessa keskimäärin noin 25 tuhatta. Onneksi suurin osa näistä on aiheettomia hälytyksiä, esimerkiksi asukas on unohtanut poiskytkeä järjestelmän saapuessaan kotiin. Myös ruoanlaitto ja takanpoltto aiheuttavat savuhälytyksiä.

 

– Tyypillinen tapaus on sellainen, että asukas lähtee kotoa ja virittää laitteiston päälle. Sitten hän muistaakin, että esimerkiksi lompakko jäi eteisen pöydälle ja ajattelee äkkiä hakevansa lompakon ilman, että kytkee laitteistoa pois päältä, Lauri Nyyssönen kertoo.

 

Verisuren hälytyskeskuksessa ei kuitenkaan suhtauduta mihinkään tapaukseen toisarvoisesti tai kevyesti. Kaikki hälytystapaukset tarkistetaan perusteellisesti, kunnes saadaan luotettava varmistus, että kaikki on kunnossa. Myös aiheettomalta hälytykseltä vaikuttava tapaus voi osoittautua oikeaksi hätätilanteeksi.

 

Nopeaa toimintaa puhekeskuksen ja liiketunnistimen kuvien avulla

 

Hälytyskeskukseen on mahdollista saada myös suora puheyhteys puhekeskuksen avulla. Puheyhteys on erityisen tärkeää silloin, jos kyseessä on uhkatilanne tai jos asukas kaipaa neuvoja, kuinka tulisi toimia.

 

– Asiakkaille hälytystapaukset ovat harvinaisia ja siksi moni voi hätääntyä poikkeuksellisessa tilanteessa. Olisi tärkeää, että hälytyksen aktivoituessa yrittää pysyä mahdollisimman rauhallisena. Tutkitusti tällöin ihminen pystyy toimimaan yllättävissäkin tilanteissa paljon tehokkaammin, Jarkko Tilli muistuttaa.

 

Puhekeskuksen lisäksi hälytysjärjestelmään kuuluu myös liiketunnistin, joka ottaa kolmen kuvan sarjan hälytyksen aktivoituessa ja lähettää kuvasarjan päivystäjän katsottavaksi. Näin päivystäjä pystyy kuvien avulla paremmin arvioimaan tarvittavat jatkotoimenpiteet.

 

Turvapainike luo turvaa hätätilanteissa

 

Turvapainikkeen avulla Verisuren asiakas pystyy helposti napin painalluksella kytkemään hälytysjärjestelmän yöksi osasuojaukseen, jolloin hälytysjärjestelmä hälyttää heti, jos joku avaa valvotun oven tai ikkunan. Turvapainike toimii myös hätäkutsupainikkeena.

 

– Puhekeskuksemme voi olla tällöin suurena apuna avun saamisessa. Päivystäjämme antavat asiakkaalle ohjeita hätätilanteessa ja pyrkivät rauhoittamaan mahdollista stressitilannetta, Tilli jatkaa.

 

Asiakasta autetaan kokonaisvaltaisesti

 

Murrot ja palotapaukset ovat aina ikäviä asioita ja ne aiheuttavat monia jatkotoimenpiteitä asiakkaille. Tillin mukaan Verisurella pyritään helpottamaan tilannetta kaikin tavoin.

 

– Murtotilanteessa olemme tilanneet uuden lasituksen tai lukkosepän ajankohdasta riippumatta, jottei vahingoittuneeseen kohteeseen tehtäisi lisävahinkoja – oli asiakas sitten lomilla tai muuten vain tavoittamattomissa, Tilli kertoo.

 

– Me aidosti välitämme jokaisen asiakkaamme turvallisuudesta ja teemme kaikkemme, että asiakas tuntee kotinsa ja perheensä olevan turvassa. Parasta tässä työssä on, kun saamme asiakkaalta palautetta, että olemme onnistuneet auttamaan hädässä ja jopa pelastamaan ihmishenkiä.

 

Artikkelia päivitetty 1.12.2017

 

Haluatko tietää lisää, miten parhaiten suojata kotisi murtovarkailta, parantaa paloturvallisuutta ja ehkäistä kosteusvahinkoja?

 

 
Kodinturvavinkit
Murto
palo